Samtalsmetodik
Stockholm 27–28 november
och 11 december
1 deltagare
- +
= 14 900 kr / 17 900 kr
(priser exkl moms)
Anmälan
Senast 13 november

Motiverande samtal (MI) – en metod för motivation, förändring och ansvar

Att arbeta i eller med människors hem ställer höga krav på förmågan att använda samtalet för att bygga relationer, vinna tillit och uppmuntra människor till olika typer av beteendeförändringar.

Få färdigheter är så centrala som att kunna vara en god lyssnare; att få andra att känna sig hörda, bekräftade och respekterade. Motiverande samtal (MI) handlar om just detta.

Motiverande samtal (MI) är ett förhållningssätt och en samtalsmetod som visat sig vara användbar när det handlar om att hjälpa människor att hitta egen motivation och en väg till förändring, förebygga konflikter, och att hjälpa andra till att ta mer ansvar i sina egna liv.

Upplevelsebaserade utbildningsdagar

Utbildningen i motiverande samtal omfattar tre heldagar, varav den sista sker på distans. Utbildningsdagarna är till stor del upplevelsebaserade; de fokuserar på färdighetsträning och ger en teoretisk och praktisk grund i MI.

Efter avslutad kurs kommer deltagaren att ha en gedigen grund i motiverande samtal. Deltagaren kommer att få tillfälle att reflektera, ställa frågor och öva tillsammans med kollegor och tillsammans med leg. psykolog och MINT certifierad utbildare med lång erfarenhet.

Utbildningen ger intyg på avklarad MI grund.

Praktisk information

Icon/Utbildning/place Created with Sketch.
Datum och plats

27–28 november -Stockholm
och 11 december – Digitalt
Sveriges Allmännytta, Hornsgatan 15

Visa på karta
Icon/Utbildning/price Created with Sketch.
Pris
14 900 kronor för medlem
17 900 kronor för övriga
Icon/Utbildning/signup_date Created with Sketch.
Sista anmälningsdag
Anmäl dig senast 13 november
Icon/Utbildning/accommodation Created with Sketch.
Boende
Försäkra dig om hotellrum i god tid. Sveriges Allmännytta ombesörjer inte rumsbokning.
Icon/Utbildning/lunch Created with Sketch.
Vad ingår
I avgiften ingår kaffe, lunch de två första utbildningsdagarna och dokumentation.
Skriv ut programmet
Samtalsmetodik
Dag 1 – 27 november
09:00
Kaffe och smörgås
09:30
Om motiverande samtal

En definition av MI och om varför metoden fungerar. Teori blandas med övning och reflektion.

10:30
Om MI andan, om olika samtalsstilar för olika lägen, om värderingarna som lägger grunden i MI

Om varför lyssnande, empati, bemötande är så viktigt för att undvika missförstånd, konflikter och svåra lägen. Exempel ur vardagen. Vanliga misstag då vi försöker hjälpa, omsorgsreflexen, och samtal om särskilda utmaningar i mötet med hyresgäster.

12:00
Lunch
13:00
Att använda MI praktiskt

Att bekräfta, använda öppna frågor, reflektioner och sammanfattningar. Teori blandas med övning.

14:30
Fika
14:50
Praktisk övning under handledning
16:00
Avslut
Dag 2 – 28 november
09:00
Repetition från gårdagen samt frågor
10:00
Fika
10:15
Att använda MI praktiskt

Att ge svåra besked, stödsamtal, att finnas där vid en kris. Praktisk övning under handledning.

12:00
Lunch
13:00
Repetition, frågor & frågor växlas med praktisk övning förankrade i svåra situationer från vardagen
14:30
Fika
14:45
Tid för frågor, praktisk övning samt sammanfattning.
16:00
Avslut
Dag 3 – 11 december
09:00
Repetition från dag 1 och 2
10:00
Paus
10:15
Om samtal i särskilt utmanande situationer

Vad behöver man tänka på. Hur motiverar man någon som framstår som omotiverad?

12:00
Lunch
13:00
Avancerade färdigheter i att motivera någon till varaktig förändring
14:00
Praktisk övning under handledning

Tid för frågor

16:00
Avslut
Dag 1 – 27 november
09:00
Kaffe och smörgås
09:30
Om motiverande samtal

En definition av MI och om varför metoden fungerar. Teori blandas med övning och reflektion.

10:30
Om MI andan, om olika samtalsstilar för olika lägen, om värderingarna som lägger grunden i MI

Om varför lyssnande, empati, bemötande är så viktigt för att undvika missförstånd, konflikter och svåra lägen. Exempel ur vardagen. Vanliga misstag då vi försöker hjälpa, omsorgsreflexen, och samtal om särskilda utmaningar i mötet med hyresgäster.

12:00
Lunch
13:00
Att använda MI praktiskt

Att bekräfta, använda öppna frågor, reflektioner och sammanfattningar. Teori blandas med övning.

14:30
Fika
14:50
Praktisk övning under handledning
16:00
Avslut
Dag 2 – 28 november
09:00
Repetition från gårdagen samt frågor
10:00
Fika
10:15
Att använda MI praktiskt

Att ge svåra besked, stödsamtal, att finnas där vid en kris. Praktisk övning under handledning.

12:00
Lunch
13:00
Repetition, frågor & frågor växlas med praktisk övning förankrade i svåra situationer från vardagen
14:30
Fika
14:45
Tid för frågor, praktisk övning samt sammanfattning.
16:00
Avslut
Dag 3 – 11 december
09:00
Repetition från dag 1 och 2
10:00
Paus
10:15
Om samtal i särskilt utmanande situationer

Vad behöver man tänka på. Hur motiverar man någon som framstår som omotiverad?

12:00
Lunch
13:00
Avancerade färdigheter i att motivera någon till varaktig förändring
14:00
Praktisk övning under handledning

Tid för frågor

16:00
Avslut
Dag 1 – 27 november
09:00
Kaffe och smörgås
09:30
Om motiverande samtal

En definition av MI och om varför metoden fungerar. Teori blandas med övning och reflektion.

10:30
Om MI andan, om olika samtalsstilar för olika lägen, om värderingarna som lägger grunden i MI

Om varför lyssnande, empati, bemötande är så viktigt för att undvika missförstånd, konflikter och svåra lägen. Exempel ur vardagen. Vanliga misstag då vi försöker hjälpa, omsorgsreflexen, och samtal om särskilda utmaningar i mötet med hyresgäster.

12:00
Lunch
13:00
Att använda MI praktiskt

Att bekräfta, använda öppna frågor, reflektioner och sammanfattningar. Teori blandas med övning.

14:30
Fika
14:50
Praktisk övning under handledning
16:00
Avslut
Dag 2 – 28 november
09:00
Repetition från gårdagen samt frågor
10:00
Fika
10:15
Att använda MI praktiskt

Att ge svåra besked, stödsamtal, att finnas där vid en kris. Praktisk övning under handledning.

12:00
Lunch
13:00
Repetition, frågor & frågor växlas med praktisk övning förankrade i svåra situationer från vardagen
14:30
Fika
14:45
Tid för frågor, praktisk övning samt sammanfattning.
16:00
Avslut
Dag 3 – 11 december
09:00
Repetition från dag 1 och 2
10:00
Paus
10:15
Om samtal i särskilt utmanande situationer

Vad behöver man tänka på. Hur motiverar man någon som framstår som omotiverad?

12:00
Lunch
13:00
Avancerade färdigheter i att motivera någon till varaktig förändring
14:00
Praktisk övning under handledning

Tid för frågor

16:00
Avslut

Relaterade utbildningar

Kundbemötande och service

Att arbeta med ett serviceyrke kan vara både ett energigivande val men även ha spännande utmaningar. Kommunikation och bemötande är den röda tråden som praktiseras varje dag oavsett om du är i...

Att möta människor med psykisk ohälsa

I kontakt med hyresgäster så kan det ibland bli uppenbart att någon inte mår bra. Det kan röra sig om ångest, suicidalitet (att någon talar om att ta sitt liv), samlarbeteende, missbruk, demens...