Motiverande samtal
Stockholm 24–25 april 2025
och 9 maj 2025
1 deltagare
- +
= 12 500 kr / 15 500 kr
(priser exkl moms)
Anmälan
Senast 10 april

Motiverande samtal (MI) – en metod för motivation, förändring och ansvar

Att arbeta i eller med människors hem ställer höga krav på förmågan att använda samtalet för att bygga relationer, vinna tillit och uppmuntra människor till olika typer av beteendeförändringar.

Få färdigheter är så centrala som att kunna vara en god lyssnare; att få andra att känna sig hörda, bekräftade och respekterade. Motiverande samtal (MI) handlar om just detta.

Motiverande samtal (MI) är ett förhållningssätt och en samtalsmetod som visat sig vara användbar när det handlar om att hjälpa människor att hitta egen motivation och en väg till förändring, förebygga konflikter, och att hjälpa andra till att ta mer ansvar i sina egna liv.

Upplevelsebaserade utbildningsdagar

Utbildningen i motiverande samtal omfattar tre heldagar, varav den sista sker på distans. Utbildningsdagarna är till stor del upplevelsebaserade; de fokuserar på färdighetsträning och ger en teoretisk och praktisk grund i MI.

Efter avslutad kurs kommer deltagaren att ha en gedigen grund i motiverande samtal. Deltagaren kommer att få tillfälle att reflektera, ställa frågor och öva tillsammans med kollegor och tillsammans med leg. psykolog och MINT certifierad utbildare med lång erfarenhet.

Utbildningen ger intyg på avklarad MI grund.

Praktisk information

Icon/Utbildning/place Created with Sketch.
Datum och plats

27–28 november -Stockholm
och 11 december – Digitalt
Sveriges Allmännytta, Hornsgatan 15

Visa på karta
Icon/Utbildning/price Created with Sketch.
Pris
12 500 kronor för medlem
15 500 kronor för övriga
Icon/Utbildning/signup_date Created with Sketch.
Sista anmälningsdag
Anmäl dig senast 10 april
Icon/Utbildning/accommodation Created with Sketch.
Boende
Försäkra dig om hotellrum i god tid. Sveriges Allmännytta ombesörjer inte rumsbokning.
Icon/Utbildning/lunch Created with Sketch.
Vad ingår
I avgiften ingår kaffe, lunch de två första utbildningsdagarna och dokumentation.

Föreläsare

placeholder+image
Björn Svanberg
Legitimerad psykolog
Björn arbetar som klinisk psykolog, handledare och föreläsare.
Skriv ut programmet
Motiverande samtal
Dag 1 – 27 november
09:00
Kaffe och smörgås
09:30
Om motiverande samtal

En definition av MI och om varför metoden fungerar. Teori blandas med övning och reflektion.

10:30
Om MI andan, om olika samtalsstilar för olika lägen, om värderingarna som lägger grunden i MI

Om varför lyssnande, empati, bemötande är så viktigt för att undvika missförstånd, konflikter och svåra lägen. Exempel ur vardagen. Vanliga misstag då vi försöker hjälpa, omsorgsreflexen, och samtal om särskilda utmaningar i mötet med hyresgäster.

12:00
Lunch
13:00
Att använda MI praktiskt

Att bekräfta, använda öppna frågor, reflektioner och sammanfattningar. Teori blandas med övning.

14:30
Fika
14:50
Praktisk övning under handledning
16:00
Avslut
Dag 2 – 28 november
09:00
Repetition från gårdagen samt frågor
10:00
Fika
10:15
Att använda MI praktiskt

Att ge svåra besked, stödsamtal, att finnas där vid en kris. Praktisk övning under handledning.

12:00
Lunch
13:00
Repetition, frågor & frågor växlas med praktisk övning förankrade i svåra situationer från vardagen
14:30
Fika
14:45
Tid för frågor, praktisk övning samt sammanfattning.
16:00
Avslut
Dag 3 – 11 december
09:00
Repetition från dag 1 och 2
10:00
Paus
10:15
Om samtal i särskilt utmanande situationer

Vad behöver man tänka på. Hur motiverar man någon som framstår som omotiverad?

12:00
Lunch
13:00
Avancerade färdigheter i att motivera någon till varaktig förändring
14:00
Praktisk övning under handledning

Tid för frågor

16:00
Avslut
Dag 1 – 27 november
09:00
Kaffe och smörgås
09:30
Om motiverande samtal

En definition av MI och om varför metoden fungerar. Teori blandas med övning och reflektion.

10:30
Om MI andan, om olika samtalsstilar för olika lägen, om värderingarna som lägger grunden i MI

Om varför lyssnande, empati, bemötande är så viktigt för att undvika missförstånd, konflikter och svåra lägen. Exempel ur vardagen. Vanliga misstag då vi försöker hjälpa, omsorgsreflexen, och samtal om särskilda utmaningar i mötet med hyresgäster.

12:00
Lunch
13:00
Att använda MI praktiskt

Att bekräfta, använda öppna frågor, reflektioner och sammanfattningar. Teori blandas med övning.

14:30
Fika
14:50
Praktisk övning under handledning
16:00
Avslut
Dag 2 – 28 november
09:00
Repetition från gårdagen samt frågor
10:00
Fika
10:15
Att använda MI praktiskt

Att ge svåra besked, stödsamtal, att finnas där vid en kris. Praktisk övning under handledning.

12:00
Lunch
13:00
Repetition, frågor & frågor växlas med praktisk övning förankrade i svåra situationer från vardagen
14:30
Fika
14:45
Tid för frågor, praktisk övning samt sammanfattning.
16:00
Avslut
Dag 3 – 11 december
09:00
Repetition från dag 1 och 2
10:00
Paus
10:15
Om samtal i särskilt utmanande situationer

Vad behöver man tänka på. Hur motiverar man någon som framstår som omotiverad?

12:00
Lunch
13:00
Avancerade färdigheter i att motivera någon till varaktig förändring
14:00
Praktisk övning under handledning

Tid för frågor

16:00
Avslut
Dag 1 – 27 november
09:00
Kaffe och smörgås
09:30
Om motiverande samtal

En definition av MI och om varför metoden fungerar. Teori blandas med övning och reflektion.

10:30
Om MI andan, om olika samtalsstilar för olika lägen, om värderingarna som lägger grunden i MI

Om varför lyssnande, empati, bemötande är så viktigt för att undvika missförstånd, konflikter och svåra lägen. Exempel ur vardagen. Vanliga misstag då vi försöker hjälpa, omsorgsreflexen, och samtal om särskilda utmaningar i mötet med hyresgäster.

12:00
Lunch
13:00
Att använda MI praktiskt

Att bekräfta, använda öppna frågor, reflektioner och sammanfattningar. Teori blandas med övning.

14:30
Fika
14:50
Praktisk övning under handledning
16:00
Avslut
Dag 2 – 28 november
09:00
Repetition från gårdagen samt frågor
10:00
Fika
10:15
Att använda MI praktiskt

Att ge svåra besked, stödsamtal, att finnas där vid en kris. Praktisk övning under handledning.

12:00
Lunch
13:00
Repetition, frågor & frågor växlas med praktisk övning förankrade i svåra situationer från vardagen
14:30
Fika
14:45
Tid för frågor, praktisk övning samt sammanfattning.
16:00
Avslut
Dag 3 – 11 december
09:00
Repetition från dag 1 och 2
10:00
Paus
10:15
Om samtal i särskilt utmanande situationer

Vad behöver man tänka på. Hur motiverar man någon som framstår som omotiverad?

12:00
Lunch
13:00
Avancerade färdigheter i att motivera någon till varaktig förändring
14:00
Praktisk övning under handledning

Tid för frågor

16:00
Avslut

Rekommenderade hotell

Hotell Frantz

Hotell Frantz är ett litet familjeägt boutique-hotell, beläget mellan Gamla stan och Södermalm i en byggnad från 1647. En byggnad som skräddarmästaren Frantz Bock lät bygga. Detta 4-stjärniga hotell har en bar och luftkonditionerade rum med gratis Wi-Fi och eget badrum. Hotellet serverar en frukostbuffé.

Sveriges Allmännytta har avtal med Hotell Frantz vilket ger en något lägre kostnad. Vid anmälan till en kurs eller konferens får du bokningsinformation med bokningskoder av oss på Sveriges Allmännytta i bekräftelsen.

 

Besök deras hemsida

Visa karta

Scandic Gamla Stan

Här bor du i charmiga rum i en lugn miljö mitt bland kullerstensbeklädda gator. Mötesagendan kan betas av i vårt källarvalv anno 1650 och med tunnelbanan alldeles intill är det en perfekt utgångspunkt för att göra stan osäker. I Gamla Stan finns mycket att uppleva; här bor du bland trånga gränder, butiker och stort restaurangutbud.

Sveriges Allmännytta har avtal med Scandic vilket ger en något lägre kostnad.

Vid anmälan till en kurs eller konferens får du bokningsinformation med bokningskoder av oss på Sveriges Allmännytta i bekräftelsen.

Besök deras hemsida

Visa karta

Hilton Stockholm Slussen

Hilton Stockholm Slussen är beläget på hippa Södermalm och erbjuder fantastisk utsikt över vattnet och historiska Gamla stan. Här bort du på mycket kort avstånd från stadens centrum och främsta sevärdheter. Unna dig själv något på våra restauranger och vår bar, som erbjuder panoramautsikt över staden.

Sveriges Allmännytta har avtal med Hilton vilket ger en något lägre kostnad. Vid anmälan till en kurs eller konferens får du bokningsinformation med bokningskoder av oss på Sveriges Allmännytta i bekräftelsen.

Besök deras hemsida

Visa karta

Scandic Malmen

Scandic Malmen gränsar till området SoFo som karakteriseras av kultur, kreativitet, nöjesliv och shopping.  Tunnelbanan ligger alldeles runt hörnet och tar dig till Stockholms alla sevärdheter. Inom gångavstånd finns också pendeltåg som tar dig ut till Stockholmsmässan på 7 minuter. De har inget eget parkeringsgarage eller p-platser. Närmsta garage hittar du vid Medborgarplatsen, endast 200 m från hotellet där det finns gott om platser.

Sveriges Allmännytta har avtal med Scandic vilket ger en något lägre kostnad.

Vid anmälan till en kurs eller konferens får du bokningsinformation med bokningskoder av oss på Sveriges Allmännytta i bekräftelsen.

Besök deras hemsida

Visa karta

Kontakt

placeholder+image
Frida Bravo
Frida Bravo är projektledare för kurser och konferenser.

Relaterade utbildningar

Kundbemötande och service

Att arbeta med ett serviceyrke kan vara både ett energigivande val men även ha spännande utmaningar. Kommunikation och bemötande är den röda tråden som praktiseras varje dag oavsett om du är i...

Att möta människor med psykisk ohälsa

I kontakt med hyresgäster så kan det ibland bli uppenbart att någon inte mår bra. Det kan röra sig om ångest, suicidalitet (att någon talar om att ta sitt liv), samlarbeteende, missbruk, demens...