- Boende, Renovering
- 2024-06-13
- Sveriges Allmännytta
Ett renoveringsprojekt innebär påfrestningar både för alla som bor i lägenheterna och för dem som äger husen, konstaterar Lena Liljendahl. Stamrenoveringar medför exempelvis stora störningar, och det blir allt vanligare att hyresgästerna dessutom behöver bo kvar under renoveringsperioden. Då är dialog och information mellan alla inblandade avgörande för att projektet ska bli så bra som möjligt.
– I sådana lägen krävs det där lilla extra, den där fingertoppskänslan som kan handla om att ringa ett extra samtal till en orolig hyresgäst, eller att stanna till och prata och ge information en extra gång. Och precis den förmågan har väldigt många ombyggnadssamordnare som jag har mött genom åren, säger Lena Liljendahl.
– Deras viktiga roll behöver därför uppmärksammas, och ibland behövs också ökad kunskap och kompetens.
Hon tipsar därför om kursen Hyresgästdialog vid ombyggnation (se även nedan).
– Den här kursen är verkligen skräddarsydd med ett innehåll som passar den som arbetar med hyresgästdialog och samordning vid ombyggnation av flerbostadshus. Den innehåller både juridik, psykologi och studiebesök, och dessutom har vi en workshop där deltagarna får jämföra arbetssätt med varandra, till exempel när det gäller insamling av hyresgästgodkännanden.
Studiebesök till strapatsrikt bygge
Ett av kursens studiebesök går till kvarteret Plankan på Södermalm i Stockholm, där det byggts 117 nya lägenheter samtidigt som 500 hyresgäster bott kvar i de äldre husen (se bilderna ovan).
– Hela gården är fortfarande byggområde, men vi har bra överblick uppe från de nya takaltanerna där vi kan se den ursprungliga delen av fastigheten, den nya påbyggnaden och även det nya runda gårdshuset, säger Fredrik Höök, som är projektförvaltare på Svenska Bostäder och medverkar under kursen.
Han har sedan bygget startade 2019 arbetat både med den ordinarie förvaltningen av fastigheten och miljö- och samordningsfrågor mellan kvarboende hyresgäster, entreprenörer, projektavdelning, förvaltning och myndigheter.
– Det har varit en strapatsrik resa med många olika viljor, konstaterar han.
Fina betyg från tidigare deltagare
Det här tyckte några tidigare deltagare var det bästa med kursen Hyresgästdialog vid ombyggnation:
- ”Nätverkandet, att dela erfarenheter av olika projekt, praktiska exempel i kursen och mycket bra föreläsare.”
- ”Väldigt inspirerande och intressant. Otroligt roligt att knyta kontakter och känna stöd från de övriga deltagarna.”
- ”En riktigt bra kurs. Över förväntan.”
- ”Mycket bra innehåll med mix av olika delar allt från teorier kring boinflytande, fastighetsteknik och föreläsare från bolag och studiebesök.”
- ”Jag tyckte att kursen var bra, intressant och lärorik.”
Hyresgästdialog vid ombyggnation
Vill du vässa dina kunskaper inom juridik, psykologi och kommunikation för att bli ännu mer lyckosam i dina hyresgästkontakter? Då är det här kursen för dig.
Stockholm, 17–19 september
Läs mer och anmäl dig här!