En stark vilja att driva förändring och erhålla en djupare förståelse för branschen motiverade Carl David Hedén, digitaliseringsansvarig på Sveafastigheter, till att engagera sig i Digitaliseringsrådet som ledamot. Och han har under sin tid bidragit till strategiska beslut som påverkar hela allmännyttan samt fått en ökad förståelse av de utmaningar som branschkollegerna möter, särskilt vad gäller utvecklingstakten inom PropTech* och de krav som medlemsbolagen ställs inför av myndigheter och andra.

– Samarbetet mellan sektorer har varit oerhört givande. Det har gett en bredare förståelse för de utmaningar vi står inför, säger han.

Hållbar utveckling med digitalisering

– Genom att automatisera processer, effektivisera resursanvändningen samt optimera energianvändning och underhåll kan vi skapa både ekonomiska och ekologiska vinster, förklarar Carl David Hedén.

Han tillägger att digitala lösningar även kan stärka den sociala hållbarheten genom förbättrad kommunikation och tillgänglighet för hyresgäster.

Utmaningar och framgångar för den egna verksamheten

En av de största utmaningarna har varit att skapa enhetliga och effektiva processer i en geografiskt utspridd verksamhet med system som inte är integrerade. Fokus inom digitalisering är att implementera en centraliserad plattform som förbättrar datahantering, kommunikation och beslutsfattande i realtid.

Samarbeten med andra bostadsbolag och tekniska leverantörer för att testa nya lösningar har varit viktiga för Sveafastigheters framgångar.
– Genom Digitaliseringsrådet har vi kunnat dela erfarenheter och driva gemensamma initiativ, berättar Hedén.

Stolthet över chatboten ”Davy”

Ett projekt som Carl David Hedén är särskilt stolt över är en chatbot som kan nås via bostadsbolagets boendeapp, utvecklad av bolaget Avy. I framtiden kommer chatboten, som kallas Davy, även att kunna assistera med uppgifter som att boka tvättstugan och anmäla fel i lägenheten.

– Davy är fortfarande under utveckling, men vi ser stor potential i att ytterligare förbättra vår service och den har redan gett oss värdefulla insikter i våra hyresgästers behov, säger han.

Sveriges Allmännytta stöd genom utbildning och samarbete

Sveriges Allmännytta kan stötta sina medlemmar i deras digitaliseringsresa genom kunskapsspridning och nätverkande, menar Carl David Hedén. Som exempel nämner han: att erbjuda riktade utbildningar, agera kunskapsbank, skapa plattformar för erfarenhetsutbyte samt tillhandahålla mallar och verktyg som underlättar implementeringen av digitala lösningar.

– Med rätt strategi kan man bygga en långsiktig digital infrastruktur som bidrar till effektivare verksamhetsutveckling, bättre kundupplevelser och större möjligheter att uppfylla hållbarhetsmål, säger han.

Råd till efterträdaren: Våga utmana

Carl David Hedén ser potential för nästa ledamot att fortsätta skapa förändring.

– Våga ställa frågor och var inte rädd för att tänka utanför boxen, men se alltid till att förslag är grundade i tydlig nytta och värde, tipsar han.

 

*Proptech är en förkortning för Property Technologies och är ett samlingsbegrepp för teknik och digitala lösningar som rör fastighetsbranschen. Det kan handla om uthyrning, drift och underhåll samt dokumenthantering eller andra processer kopplade till fastighetsutveckling och förvaltning.