– Jag delar Ei:s bild av att nuvarande lagstiftning är tandlös och då särskilt ”skyldigheten” att förhandla, säger Carin Carlsson, jurist på Sveriges Allmännytta.  

Björn Berggren, energiexpert på Sveriges Allmännytta  har länge sett behoven av förändring:

– Tidigare har Energimyndigheten konstaterat att medlingen och Fjärrvärmenämnden inte fungerar. Nu konstaterar Ei att förhandlingen inte heller fungerar. Det är välkommet, säger Björn Berggren. 

Förslag om ny transparensplattform 

Ei föreslår att regeringen ger myndigheten i uppdrag att utveckla en transparensplattform som ger bättre insyn i fjärrvärmeföretagens ekonomi och prissättning. Målet är att stärka självreglering, öka konkurrensen och ge kunderna bättre beslutsunderlag.

– Det är viktigt att ha tydlig och transparent information för att kunna förstå och diskutera fjärrvärmepriser. Jag hoppas plattformen fokuserar på nätens förutsättningar snarare än bolagen, eftersom vissa företag äger flera nät med olika villkor, säger Björn Berggren. 

Fler förslag för att stärka kundskyddet 

Ei utreder även krav på tydligare prisinformation, bättre kundkommunikation vid prisändringar, kollektiv förhandling, utveckling av befintliga forum och krav på investeringsplaner för fjärrvärmenät. En slutlig rapport ska lämnas senast 12 december 2025. 

Mer information 

Nu delredovisar Ei regeringsuppdraget om förstärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden – Energimarknadsinspektionen