VARFÖR?
Vi ville göra vardagen och boendet enklare och mer hållbart för hyresgästen och kom till insikten att information, kommunikation och funktioner måste vara tillgängligt digitalt för hyresgästerna – dygnet runt. Målsättningen var att
skapa en portal som levereras via fibern och som är tillgänglig utan Internet vilket gör den tillgänglig för alla. Funktionerna förutsätter datautbyte med våra övriga system där realtid är en självklarhet.
VAD?
I Boportalen finns alla tjänster som våra hyresgäster behöver i sin kommunikation med oss som hyresvärd och i sitt boende. Vi ville också göra det enkelt för hyresgästerna att göra medvetna val för att minska sin negativa miljöpåverkan. Boportalen har stöd för visualisering av vattenanvändning, serviceanmälan, beställning av lägenhetsunderhåll med kulör-, tapet- och golvval, hantering av avtal mm.
HUR?
Eftersom stadsnätsbolaget hade en portal för internettjänster utgick vi från den. Utvecklingen har skett i samverkan mellan oss stadsnätsbolaget och leverantören. Plattformen, som är en molntjänst, hade full funktionalitet för de nya
funktioner som vi önskade i vår portal till hyresgästerna.
VÅRA FRÅGOR
Är det rätt att använda en webbplattform i stället för en app?
Hur får vi in löpande och riktad information med pushnotiser?
VÅRA LÄRDOMAR
Det tar alltid längre tid än man tror. Med tillgängliga data når man mål och förbättrade processer.