– Kunden är en av de viktigaste delarna i vår affärsmodell för att driva verksamheten framåt. En engagerad och nöjd kund gör det lättare för oss att utveckla och växa, säger Christoffer Greijer, IT- och digitaliseringsansvarig på Enköpings Hyresbostäder och ledamot i Sveriges Allmännyttas Digitaliseringsråd.
Han menar att en framgångsrik kundresa kräver en hög grad av personalisering – personlig kommunikation och en anpassad upplevelse.
– Vi behöver nå rätt kund, vid rätt tillfälle, med rätt innehåll, genom rätt kanal. Det ställer höga krav på att vi inte bara har tillgång till data utan också att vi bearbetar den kontinuerligt.
Datadrivna insikter stärker hållbarheten
Att integrera data i beslutsprocesser stärker allmännyttans arbete för ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet, enligt Christoffer. Digitala verktyg som optimerar energianvändning, förbättrar tryggheten för hyresgäster och främjar digital kommunikation och digitala signaturer är några exempel på innovationer som bidrar till hållbara lösningar.
– En mycket viktig sak är att ha koll på sin masterdata så att inte felaktiga beslut tas utifrån fel grund, understryker Christoffer.
IoT och AI förändrar fastighetsförvaltningen
De teknologier som väntas ha störst påverkan på fastighetsförvaltningen inom de närmaste åren är Internet of Things (IoT)* och datainsamling, enligt Christoffer. Dessa verktyg möjliggör effektivare förvaltning och ger insikter för strategiska vägval. Artificiell intelligens (AI) fungerar som ett komplement som ytterligare förbättrar dessa processer.
– Dessa teknologier kommer ge en djupare förståelse för förvaltningen, vilket kan inspirera och underlätta nya strategiska vägval samt effektiviseringar, menar han.
Eget framgångsrikt projekt ger resultat och skapar engagemang
För ungefär ett år sedan införde Enköpings Hyresbostäder ett uppföljningsverktyg som kontinuerligt utvecklas med nya nyckeltal och funktioner, utan att bolaget behöver specificera och ställa krav. Man får bland annat data för att analysera sin vakans som man tidigare saknade – nyckeltal som dagar till vakans, dagar i vakans, samt en samlad bild för alla vakanta och kommande vakanta utan nytt kontrakt. Inom arbetsorderflödet har man också fått ett enklare sätt att följa upp Service Level Agreement (SLA) på entreprenörer per bolag.
Christoffer berättar vidare att man på skärmar i köket visar löpande siffror för arbetsorder, omflyttningar och vakanser. Inför 2025 jobbar man på att kunna visa de delar som bolaget har och följer upp i sin affärsplan. Hos kundservice har man även en skärm som visar aktuellt läge i växeln. Där har man utökat informationen på skärmen så att de även ser vakansläget, kommande in- och utflyttar och aktiva ärenden för gruppen.
– Dessa skärmar har skapat ett positivt ”surr” och diskussioner kring den visade informationen, säger Christoffer
Han förklarar att visualiseringarna har skapat ett positivt engagemang bland medarbetarna.
– När vi kan visa att små förändringar som vi gör har stor påverkan på helheten, då har vi kommit långt.
Samarbete, kunskapsutbyte och vägen framåt
Christoffer menar att det finns stor potential i samarbete mellan medlemsbolagen kring gemensamma utmaningar och lösningar.
– Genom att utbyta kunskap kan vi sannolikt göra snabbare framsteg och samtidigt skapa en starkare gemenskap.
Han ser också Sveriges Allmännytta som en informationskälla och nav för medlemsbolagens digitaliseringsarbete, oavsett deras storlek.
– En betydande utmaning är att säkerställa att bolag av alla storlekar engageras och arbetar mot samma mål.
Möjligheten att bidra med unika perspektiv var för Christoffer en viktig anledning att gå med i Sveriges Allmännyttas Digitaliseringsråd.
– Jag blev inspirerad av möjligheten att bidra med vår synvinkel. Under min tid i rådet hoppas jag kunna utöka både mitt och företagets nätverk för utbyten och framtida samarbeten.
Han ser en tydlig roll för Digitaliseringsrådet framåt.
– Rådet är viktigt för att representera medlemsbolagens perspektiv och kommer dessutom att kunna påverka den strategiska inriktningen för digitaliseringsagendan, avslutar han.
* Internet of Things (IoT) på svenska kallat Sakernas internet är ett begrepp som används för att beskriva att allt fler föremål, både för privat- och industriellt bruk, utrustas med möjligheten att anslutas till internet och andra nätverk. För fastigheter kan det till exempel handla om värme-, ventilations- och luftbehandlingssystem.