Projektet i korthet

Inblandade bolag

Väsbyhem

Publicerat i mars 2022

– Jag är glad för att vi har vågat testa och tänka nytt, säger Julia Ek som är verksamhetsutvecklare på Väsbyhem.

Det var i oktober 2020 som Väsbyhem i samarbete med KTH (Kungliga tekniska högskolan i Stockholm) och mobilitetstjänstföretaget Move About startade en elbilspool för allmänheten med två bilar i bostadsområdet Sigma.

Sedan dess har Väsbyhem haft mobilitet som ett stort fokusområde och lanserat flera nya mobilitetstjänster åt hyresgästerna och invånarna i Upplands Väsby. Men det var trögt i början.

Få folk över tröskeln

– En stor utmaning har varit att få våra hyresgäster att våga testa. I uppstarten av bilpoolen i Sigma var det väldigt få som utnyttjade tjänsten. Det har nu vänt, och vi inser att receptet för en lyckad implementering är marknadsföring och ”morötter”, säger Julia Ek.

– Får man hyresgästerna över den där första tröskeln är det inte lika läskigt nästa gång. Målet är att de som äger flera bilar ska kunna tänka sig byta ut ”den andra bilen” och använda bilpool istället.

Viktigt förstå behoven

En annan nyckel menar Julia Ek är att förstå vad hyresgästerna vill ha.

– Vi har genomfört undersökningar och intervjuer. Det är viktigt att vi implementerar tjänster som är efterfrågade, vi vill ju att tjänsterna ska användas.

Kunskapen har lett till att Väsbyhem utökat elbilspoolen samt infört cykelpool med tre elcyklar, varav en lådcykel. På prov testar man nu också leveransboxar tillsammans med två aktörer. Men det är inte slut där.

– I ett av våra bostadsområden, Runby, planerar vi en större bilpool med olika typer av bilar som ska bli vår flaggskeppshubb. På längre sikt vill vi även göra en bilpool med våra egna tjänstebilar, så att de kan nyttjas av hyresgäster och allmänheten på vardagskvällar och helger.

Fint pris sporrar

De många och framgångsrika satsningarna har inte bara mött gillande hos hyresgäster och invånare. Förra året belönades Väsbyhem med ett brons i den prestigefyllda tävlingen Laddguldet.

– Det är en extremt fin utmärkelse som vi är väldigt stolta över. Den sporrar oss till att fortsätta med arbetet och utveckla fler klimatsmarta mobilitetstjänster, säger Julia Ek och fortsätter:

– Vi kommer aldrig att kunna skapa en förändring mot ett mer hållbart samhälle om vi inte inför rätt tjänster, på rätt platser, i rätt tid. Nu har vi lagt en bra grund och lärt oss hur vi ska vidareutveckla arbetet.

Bästa tipset: Satsa på marknadsföring

Julia Ek är glad över att de har kunnat dela med sig av sina erfarenheter till andra fastighetsägare som varit i samma situation. Just samarbeten med såväl leverantörer som kollegor i branschen har varit en framgångsfaktor.

– Vi har fått mod att ta ett steg in i den outforskade världen av mobilitetstjänster. Väsbyhem är långt ifrån klara med att utveckla mobilitet i Upplands Väsby kommun, säger Julia Ek och avslutar med att dela med sig av sitt bästa tips till andra som ska starta upp en bilpool eller en cykelpool:

– Informera och marknadsför mobilitetstjänsten väldigt väl innan start och skicka ut ett erbjudande så att det blir intressant att testa första gången.

Kort om Väsbyhem

  • 21 bostadsområden
  • 4 700 lägenheter
  • 39 000 kvadratmeter lokaler
  • 4 159 parkeringsplatser (garage, markparkering, besöksparkering)