Projektet där elbilspoolen ingår är en del i en forskningsstudie av KTH i Stockholm. Till grund ligger studier av hyresgästernas resemönster och en inventering av bolagets parkeringsytor. Man har också intervjuat boende och allmänheten och bett om idéer och synpunkter kring framtidens transportsätt.
– Utifrån dessa studier har vi tagit fram en mobilitetsstrategi där elbilspoolen är det första resultatet, säger Patrik Styrbjörn.
Idag två elbilar, imorgon troligen fler
Eftersom laddstationen ligger i anslutning till ett bostadsområde köpte Witalabostäder förutom en vanlig personbil också in en mindre, eldriven skåpbil.
– Vi tror att det ofta är i sammanhang där man behöver transportera saker som man har behov av bil. På så sätt kan en skåpbil förhoppningsvis underlätta livet för hyresgästerna. Sedan kommer vi jobba vidare med vanliga personbilar också.
Och elbilspoolen har mottagits positivt av hyresgästerna. De uppskattar de utökade möjligheter som den erbjuder när det gäller deras mobilitet.
Det behövs tålamod, och marknadsföring
– Samtidigt har vi lärt oss att förändring tar tid. Vi behöver vara uthålliga i vårt hållbarhetsarbete, säger Patrik.
För att få skjuts på elbilspoolen har Witalabostäder genomfört flera event. Bland annat vid Klimatveckan som arrangeras av Klimatrådet i Jönköpings län. Där fick vetlandabor provköra elbilen och hade även chans att vinna en helg med den.
Allmännyttan kan driva utvecklingen
– Vi kommer fortsätta att jobba med synlighet av vårt erbjudande och möjligheterna med elbilpool i olika sammanhang och vid olika arrangemang och events i Vetlanda, säger Patrik och avslutar:
– Att ha bilpooler vid bostadsområdena tror jag hör framtiden till. Men vi tittar även på att erbjuda andra tjänster där fler kan dela kostnaden för transporter, som cyklar och kollektivtrafik. Delningsekonomin är ett sätt att bidra till ett mer hållbart samhälle. Som ett allmännyttigt bolag av vår storlek kan vi vara med och driva den utvecklingen.