Placeholder
Komponentindelning av en bostadsfastighet innebär i korthet att en uppdelning inledningsvis görs på huvudkomponenterna mark, markanläggning och bostadsbyggnad. Byggnaden delas i sin tur upp i betydande komponenter som stomme, stammar, fasad etcetera. Varje byggnadskomponent skrivs sedan av under dess bedömda nyttjandeperiod. Avskrivningarna görs per komponent eftersom utgångspunkten i komponentmetoden är att varje identifierad komponent är en tillgång. I den mer traditionella metod som har tillämpats fram till övergången till komponentmetod har hela byggnaden setts som en tillgång. Sättet att redovisa utgifter för underhållsåtgärder förändras också.

Inför implementeringen av K3-regelverket 2014 tog Sveriges Allmännytta, dåvarande SABO, fram en vägledning med fokus på nödvändiga förberedelser inför övergången och de frågor som uppstod när de fastigheter man ägde skulle delas in i komponenter.

Efter att ha levt med K3-regelverket ett antal år tenderar de frågor som uppstår att alltmer kretsa kring tillkommande utgifter för ombyggnad och underhåll samt utbyte av komponenter. De situationer som uppstår varierar från företag till företag och för att hantera dem förutsätts en förståelse för principerna som regelverket bygger på. Den omarbetade vägledning du nu läser inleds därför med en relativt utförlig genomgång av principer och begrepp som är viktiga att förstå. Exempel på hur man kan resonera i samband med utbyte av hela eller delar av komponenter har också fått en mer framträdande plats.

I PDF-format ingår denna skrift i Sveriges Allmännyttas medlemskap; den kan laddas ned eller förhandsvisas om du loggar in på ditt konto. Angivet pris avser trycksak.
  • Tryckår: 2020
  • Trycksaknr: 13871
  • Antal sidor: 36
  • Leveranstid: 5-10 arbetsdagar.

Relaterade trycksaker

Relaterade utbildningar

Frågor?

placeholder+image
Kundtjänst
Kundtjänst/vaktmästeri, Administration
Vaktmästeriet och tar bland annat hand om beställningar och kundtjänstfrågor i vår webbshop.
Vanliga frågor
Hur lång är leveranstiden?
5-10 arbetsdagar, men ofta kortare. Vi försöker alltid skicka produkterna så fort vi kan.
Hur gör jag för att ladda ner en fil?
Du klickar på knappen Ladda ner på den valda produkten. Om du ser ett hänglås behöver du vara medlem och logga in på sajten. Alla som arbetar på ett medlemsföretag kan skapa en inloggning och ta del av låst innehåll och rabatter. Klicka på hänglåset eller logga in i övre högre hörnet på sidan.
Hur får jag min medlemsrabatt?
För att få din medlemsrabatt, behöver du vara inloggad. Alla som arbetar eller är förtroendevalda vid ett medlemsföretag kan skapa en inloggning och ta del av låst innehåll och rabatter. För att registrera dig och skapa ett konto klickar du på Registrera i övre högra hörnet. Har du ett konto och vill logga in, klicka på Logga in i övre högre hörnet på sidan.
Hur handlar jag?
Är du medlem i Sveriges Allmännytta och vill handla med medlemsrabatt börjar du med att logga in på sidan/skapa ett konto och loggar in.

Använd sökfunktionen och filtrera på till exempel ämne för att se alla artiklar.

Klicka på knappen Lägg till varhelst du ser den på en trycksak. Intill den kan du välja antal och lägga till fler ex om du vill köpa många. Varan/varorna hamnar i din varukorg, en kundvagnssymbol visas då i menyn överst. Siffran som visas intill listar inte mängden du lagt till, utan antalet specifika trycksaker.

Du kan alltid klicka på den symbolen för att se din varukorg.

När du är nöjd med beställningen, klickar du på kundvagnen. Då ser du en sammanställning över det du har lagt till, och kan ta bort eller lägga till antal. Samt tömma varukorgen helt. Är du inloggad ser du din medlemsrabatt.

Sedan fyller du i dina uppgifter. Kom ihåg att läsa igenom köpvillkoren och bocka i rutan att du gjort det. Klicka på slutför beställning, så går köpet iväg och du får strax en bekräftelse i din e-post.
Vad finns det för betalsätt?
I Sveriges Allmännyttas webbshop betalar du med faktura.