Energieffektiviseringsdirektivet
Så här i slutet på mars är Sverige halvvägs in i ordförandeskapet för Europeiska unionens råd (det så kallade ministerrådet) och har lyckats förhandla fram ett slutgiltigt beslut av det för Sveriges Allmännyttas medlemmar viktiga energieffektiviseringsdirektivet. Direktivet har setts över för att skynda på arbetet i Europa och den 10:e mars nådde Rådsordförandeskapets och Europaparlamentets förhandlare en preliminär politisk överenskommelse om att minska den slutliga energianvändningen på EU-nivå med 11,7 procent fram till 2030. Medlemsstaterna kommer att kunna dra nytta av flexibilitet i fråga om hur målet ska uppnås. Läs mer på rådets webbplats (på engelska): Council and Parliament strike deal on energy efficiency directive
Medlemsstaterna måste gemensamt säkerställa en minskning av den slutliga energianvändningen med minst 11,7 procent fram till 2030, jämfört med prognosen för energianvändningen 2030 som togs fram 2020. Det innebär en övre gräns för EU:s slutliga energianvändning på 763 miljoner ton oljeekvivalenter och 993 miljoner ton oljeekvivalenter för primärenergianvändningen.
Förbrukningsgränsen för slutlig användning kommer att vara bindande för alla medlemsstater, medan målet för primärenergianvändning kommer att vara vägledande.
Det är angeläget för Sveriges Allmännytta att ha fortsatt dialog med Sveriges regering kring implementeringen i Sverige. I synnerhet vad gäller ambitionen att offentlig sektor ska gå före med gott exempel där medlemsländerna ska åläggas att varje år renovera minst 3 procent av den totala golvytan i byggnader som ägs av offentliga organ. Medlemsländerna föreslås definiera offentliga organ som de som upphandlar enligt lagen om offentlig upphandling, vilket skulle innebära olika villkor för de allmännyttiga bostadsbolagen och de privata.
Läs även vår energiexpert Björn Berggrens krönika EU-parlamentet vill höja ambitionsnivån för energieffektivisering.
Energiprestanda i byggnader
När det gäller det andra viktiga direktivet för energiprestanda i byggnader så antog Europaparlamentet sin ståndpunkt om förslaget till direktiv om byggnaders energiprestanda (omarbetning) den 14:e mars. Sveriges ordförandeskap har därför precis inlett trilogförhandlingarna och frågan är om det hinner beslutas innan Sverige lämnar över ordförandeskapet till Spanien i juli.
Parlamentets förslag innebär bland annat höjd ambitionsnivå kring energieffektivisering av den befintliga bebyggelsen (Artikel 9). Tyvärr riskerar dock nuvarande utformning att skapa svåra förutsättningar som innebär att energieffektiviseringen inte blir kostnadseffektiv och än värre; genererar ökade växtgasutsläpp.
Med anledning av Parlamentets förslag har Sveriges Allmännytta tillsammans med HSB och Riksbyggen därför skickat ett brev till ansvariga ministrar i Sverige och påtalat ett antal farhågor kring kostnadseffektivitet och miljönytta baserat på uträkningar och fakta från våra medlemmar. Läs även kort nyhet om konsekvenserna av förslaget.
Reviderad elmarknadsdesign
Den 14:e mars presenterade Europeiska kommissionen ett förslag om reviderad elmarknadsdesign som syftar till att snabbare öka andelen förnybar energi och fasa ut fossila bränslen, stärka konsumenternas ställning på elmarknaden och skydda dem mot framtida pristoppar och potentiell otillbörlig marknadspåverkan samt göra EU:s industri ren och mer konkurrenskraftig. Sveriges Allmännytta kommer tillsammans med Regeringskansliet och andra aktörer analysera förslaget för att försöka utröna konsekvenser för Sverige och Sveriges Allmännyttas medlemsbolag.