Elnätsavgiften, som i dag ofta står för den största delen av elkostnaderna för ett bostadsbolag, håller på att ändras. Senast 1 januari 2027 ska elnätsbolagen infört en ny komponent i prissättningen: effektavgift. Effektavgiften kommer att variera beroende på tid på dygnet för att spegla hur belastningen på elnätet förändras.

Av Sveriges drygt 150 elnätsbolag har i dag runt en tredjedel redan infört den nya prismodellen.

Inga ökade intäkter för elnätsföretagen

Effektavgiften innebär inte att elnätsföretagen får ta ut mer pengar från sina kunder totalt sett. Elnätsföretagen måste hålla sig inom den intäktsram som Energimarknadsinspektionen (Ei) har bestämt, vilket sätter en gräns för hur mycket nätföretagen får ta ut från sina kunder.

Däremot förändrar effektavgiften hur kostnaderna fördelas mellan kunderna.

– Effektavgiften gör att den avgift en kund betalar bättre speglar hur mycket belastning kunden orsakar på elnätet. De som använder mycket el samtidigt kan få högre avgifter, medan de som sprider ut sin elanvändning kan få lägre kostnader, säger Björn Berggren.

Möjligt att sänka kostnaderna

Figuren nedan visar hur elanvändning och effekt kan fördelas över dygnet för ett bostadsbolag.

I exemplet inkluderas fastighetsel (fläktar, pumpar med mera), hushållsel och el till elbilsladdning. Exemplet inkluderar 20 bostäder med 3 laddplatser för elbil med maximal effekt om 22,2 kW (3 x 7,4 kW) med ett totalt elbilladdningsbehov om 100 kWh över natten.

I det första alternativet, utan styrning, finns ingen begränsning i laddeffekt och därmed sker maximalt effektuttag när de boende med elbil parkerar sina bilar på eftermiddagen. Vid midnatt är bilarna fulladdade och inget mer effektuttag sker. I det andra alternativet, med styrning, begränsas effektuttaget och laddningen sprids ut över hela natten. I båda exemplen har 100 kWh använts för att ladda bilarna.

– För laddplatsen som sprider ut effekten över hela dygnet kan avgiften bli nästan 500 kronor lägre per månad, eller över 5 000 kronor lägre per år. Enbart för en enda laddplats, säger Björn Berggren.

Alternativ med och utan styrning