Om många av bostadsbolagets lägenheter står outhyrda är det bättre med lojalitetsprogram, anser Peder Ledin på Fastighetsbyrån i Boden.

– Ger man en gratis hyra efter tolv månader istället så har man inte rabatterat och förstört hyressättningen, och man har i alla fall fått betalt i elva av tolv månader, säger han.

– Och sedan kanske hyresgästerna bor kvar i ytterligare ett år, eftersom de har den tolfte hyran att se fram emot. Så det här kan man ju införa på prov i ett par år och sedan utvärdera det.

Men erbjudandet bör riktas även till de befintliga hyresgästerna.

– Man ska premiera dem som är trogna kunder, det ger en helt annan form av lojalitet tillbaka. Annars kan man hamna i ett läge där hyresgästerna flyttar bara för att det är billigare i grannhuset.

Mäklare och hyresvärdar kan samarbeta

Peder Ledin framhåller att både mäklare och hyresvärdar kan vinna på att samarbeta med varandra.

– Det är ju så att 50 procent av dem som säljer en villa kanske inte vill köpa en bostadsrätt, utan i stället ha pengarna kvar och hyra en lägenhet. Har då mäklaren ett bra samarbete med en hyresvärd blir det lite guldkantat för säljaren.

Han tillägger dock att sådana här samarbeten kan bli svåra att få till för allmännyttiga bostadsbolag som har en bostadskö med köpoäng att förhålla sig till.

Tredimensionella visningar

Ett annat sätt att locka hyresgäster är att presentera lägenheterna på ett bra sätt, betonar Peder Ledin – som inom kort kommer att dela med sig av sina bästa tips på Sveriges Allmännyttas nätverksträff för effektiv uthyrning (se nedan).

Förutom traditionella visningar pratar Peder Ledin entusiastiskt om virtuella 3D-visningar, som mäklarbyrån gör själva och som kan ordnas särskilt smidigt om lägenheterna redan är utflyttade.

– Om lägenheten fortfarande är uthyrd så är det ju inte säkert att de som bor där vill fläka ut sitt bohag och så. Men annars finns det väldigt smarta tekniska lösningar, så kunden själv kan sitta hemma och få en rundtur i lägenheten. Det är till och med så finurligt att man kan gå ut på balkongen och se utsikten, berättar han.

– För dem som inte har möjlighet att besöka lägenheten, för att de till exempel inte bor på orten, så är det här ett otroligt bra hjälpmedel. Man kan också se måtten för alla ytor, dörröppningar och annat.

Att möblera upp de lägenheter som behöver hyras ut är däremot inte nödvändigt, menar han.

– Nej, jag tror att det är overkill. Att möblera och styla en lägenhet kräver både tid, pengar och  resurser, och det finns digitala program med planritningar där kunderna själv kan möblera.

Personliga kontakter för tätare band

Peder Ledin arbetar själv också mycket för att bygga upp personliga kontakter.

– Man kan inte bara förlita sig på webben. När jag får in någonting nytt så ringer jag till de kunder som jag tror kan vara intresserade och berättar det. Det skapar tätare band.

Därför ska man vara noggrann med att ta reda på vad folk vill ha, framhåller han.

– Är det till exempel viktigt för någon med en balkong i söderläge så ska man ringa den personen när man får in en sådan lägenhet. Även om 90 procent av samtalen kanske inte leder hela vägen fram så kommer de ändå att komma ihåg er. Och om man bryr sig om sina hyresgäster så sprider det sig som ringar på vattnet.

Beskrivningar på rim

En annorlunda sak med Peder Ledins bostadspresentationer är att han skriver dem på rim. Såhär beskriver han till exempel en enrummare i centrala Boden:

Den ligger på våning 8 med vy över staden,
Och det finns en modern hiss så du sparar vaden,
På inglasade balkongen avnjuts lemonaden,
Och i det nya köket tillagas chokladen,
Huset är byggt i betong men har plåt som fasaden,
Att föreningen har bra ekonomi syns på sista raden,
Men dom har ändå rustat mycket om man läser bladen,
Att elen ingår är väl rena bravaden?
Välkommen till Kyrkgatan 16 ovan strandpromenaden!

Han började använda rim i sina annonser för fyra år sedan.

– Då började det dyka upp ”smarta” funktioner i alla mäklarprogram, där den säljande beskrivningen kunde formuleras med en enkel knapptryckning. Det gör att alla låter likadana och har samma formuleringar, som hall med avhängningsyta och gott om plats för utomhusaktiviteter (fast det bara är 542 kvadratmeter tomt med hus och garage på 200 kvadratmeter), konstaterar han.

– Alla mäklare blev supernöjda, men inte jag. Jag ville inte fördummas.

Kort om Peter Ledin
  • 58 år, gift och har tre barn samt två hundar som följer med honom till jobbet varje dag
  • Började som fastighetsskötare/mäklare i Boden 1990. Startade eget bolag 1995 och driver Fastighetsbyrån i Boden sedan 1998
  • Har som mest sålt 247 bostäder på ett år. Hans snitt är 174 sålda bostäder per år sedan 1999. ”En snittmäklare säljer 37 bostäder per år”, berättar han.
  • Årets mäklare på Fastighetsbyrån 2016–2022
  • Årets småhusmäklare 2021–2022  (utsedd av Hemnet)
  • Annorlunda hobby: att blanda betong (och äger en egen betongblandare)