Processen har utvecklats med utgångspunkt i en fallstudie på kvarteret Humlan, ett miljonprogramsområde i Trollhättan. Där har bostadsbolaget fokuserat på renoveringens tidiga skeden: förstudie, upphandling och förprojektering.

– Vår tidigare renoveringsprocess behövde verkligen förnyas. Genom denna förstudie har vi kunnat skapa en metod där varje renovering anpassas efter specifika behov, samtidigt som hyresgästerna får en central roll i processen, säger Eleonor Olofsson.

Nästa steg är att testa och vidareutveckla metoden i ett större renoveringsprojekt.

– Det här är bara början. Vi ser detta som en modell som kan komma att sätta standarden för hur hållbara renoveringar genomförs, inte bara i Trollhättan, utan även nationellt. Men det är en resa dit, säger Eleonor Olofsson.

Metoden har utvecklats i samarbete med IVL Svenska miljöinstitutet och arkitektkontoret Ettelva.

– Det som verkligen gör det här projektet unikt är att vi har lyckats kombinera två forskningsområden – cirkulär ekonomi och inkluderande renovering. Oftast behandlas de som separata spår, men här har vi vävt samman dem för att upptäcka synergier som annars skulle gått förlorade, säger Anna Wänblom, hållbarhetschef på Eidar.

– Som offentligt bostadsbolag har vi ett ansvar att inte bara genomföra hållbara projekt, utan också att visa vägen och påverka beteendeförändringar. Vi når ut till många och kan därmed sprida kunskap och inspirera till att göra medvetna val.