- Okategoriserade
- 2025-02-20
- Sveriges Allmännytta
– Ett bra första steg är att begära underlag till fakturan, inklusive bevis för felsorteringen, samt fråga vilken metod som används för att bedöma felsortering, hur avvikelser dokumenteras och vilken utbildning renhållningspersonalen har, säger Patrizia Finessi, miljöexpert på Sveriges Allmännytta.
Syftet med felsorteringsavgifter är att styra mot bättre sortering så att mer kan materialåtervinnas. Om avfallet innehåller för mycket felsorterat material försvåras återvinningen.
Förslag på arbetssätt
Avfall Sverige har tagit fram rapporten ” Kvalitetssäkring vid fastighetsnära insamling av vardagligt avfall” som beskriver hur kommunerna kan arbeta för att minska felsortering. Rapporten innehåller förslag på arbetssätt och rutiner, metoder för bedömning av felsortering, hur dialog kan föras med fastighetsägare samt vikten av bevis och återkoppling.
– Avfall Sveriges metod för att bedöma felsortering och skapa arbetssätt är ett viktigt steg framåt. En dialog mellan bostadsföretag och kommun är nödvändig för att bostadsföretagen ska få återkoppling när det blir felsorterat och hitta gemensamma lösningar, säger Patrizia Finessi.
Utmaning med femton fraktioner
Det är komplicerat för hushållen att skilja mellan olika typer av avfall, att förvara dem sorterat hemma och sedan lämna de olika avfallsfraktionerna på rätt plats, antingen fastighetsnära eller åka till en återvinningscentral. Att hushåll ska hålla isär omkring femton olika avfallsfraktioner är en utmaning och det är svårt att få en helt felfri sortering, till och med omöjligt. Systemen måste klara avvikelser.
Tekniska lösningar för eftersortering av avfall kan vara ett bra komplement för att öka återvinningen av felsorterat material. Det också på förslag att plast, papper, metall och glas som inte är förpackningar ska sorteras separat. Blir det fler fraktioner att hålla isär för hushållen behöver insamling i materialströmmar införas. Det innebär exempelvis att plasttandborstar skulle kunna sorteras tillsammans med plastförpackningar och tonfiskburkar med metallskruvar.
– Om vi ska lyckas långsiktigt behöver vi förenkla systemen för avfallsinsamling. Fastighetsägare har ansvar att informera hyresgästerna om hur avfallet ska sorteras, men det måste finnas en rimlighet i hur stora resurser som krävs, säger Patrizia Finessi.
Rapporten: Kvalitetssäkring vid fastighetsnära insamling av vardagligt avfall