När är förhandlingen strandad?
Förhandlingen är formellt strandad först när förhandlingsordningens alla möjligheter har uttömts, det vill säga även processen i HMK och en efterföljande förhandling. Först då betraktas förhandlingen som strandad och man kan anmäla tvisten till Hyresnämnden eller försöka komma överens direkt med hyresgästerna. Fram till dess kommer troligen Hyresnämnden att avvisa ärendet, med motiveringen att förhandlingsordningens möjligheter till förhandling inte är uttömda.
Medling
När en lokal tvist uppstår rekommenderas parterna att som första åtgärd vända sig till sina huvudorganisationer och begära medling. Medlingen är det första steget i processen som innebär att de tvistiga frågor som funnits mellan parterna identifierats och att medlarna/beredarna har kontakt med respektive organisations lokala företrädare. Företrädare för respektive förhandlingspart kan ansöka om medling på www.hyresmarknadskommitten.se.
Medlarna sonderar och överlägger och lämnar i regel ett skriftligt medlingsbud till de lokala parterna. I de fall medlingsbudet inte resulterar i en överenskommelse övergår ärendet till Hyresmarknadskommittén.
Hänskjuta tvisten
Om tvisten hänskjuts till HMK kan inlagan följa strukturen som föreslås nedan. Inlagan måste vara HMK tillhanda senast 14 dagar efter att förhandlingen ägt rum. Därefter har Hyresgästföreningen 14 dagar på sig att inkomma med sitt yttrande. Sen påbörjas beredningsarbetet i HMKs delegation och efter behandling delges parterna beslutet om hur ärendet behandlats och den eventuella rekommendation som beslutet innebär.
HMK träffar aldrig någon förhandlingsöverenskommelse; det kan bara de lokala parterna göra. HMK kan däremot rekommendera vilken överenskommelse de lokala parterna ska träffa. När det gäller medlingshandling har vi från och med 2016 års förhandlingar utformat den i en ny version.
HMKs sammansättning
HMK består av tio ledamöter och tio ersättare – fem vardera av varje från Sveriges Allmännytta och Hyresgästföreningen. Sveriges Allmännytta representeras av ordförande, vice ordförande, vd samt sju vdar från våra medlemsföretag.
Tvistlösningsorganet
Hyrestvister avgörs i en mindre delegation, ett tvistlösningsorgan, som består av två ledamöter från respektive part. Parterna har en likvärdig representation, ingen part har utslagsröst och besluten förutsätter enighet.
HMKs tvistelösningsorgan är en frivilligt åtagande, men de lokala parterna förbinder sig att hänskjuta en tvist till HMK, genom att de tecknar den rekommenderade förhandlingsordningen. Efter delegationens behandling lämnas ett beslut eller en rekommendation skriftligen till parterna. Dessa beslut och rekommendationer gäller dock bara till följd av frivilliga avtal mellan de lokalt förhandlande parterna, vilka förbundit sig att följa HMKs beslut och rekommendationer.
Vilka ärenden prövas i HMK?
Hyrestvister om den årliga hyresförhandlingen kan prövas i HMK.
Vilka ärende prövas inte i HMK?
Hyrestvister om att sätta nya hyror i enstaka fastigheter med hänvisning till bruksvärde prövas inte av HMK. Inte heller hyrestvister som handlar om ombyggnadshyror och nyproduktionshyror. Tvister om lokalt träffade avtal, till exempel boinflytande och fritidsmedel prövas inte heller av HMK.
På senare år har några framställningar gjorts från enskilda bolag om prövning av ombyggnadshyror och nyproduktionshyror. Den principiella synen är att denna typ av frågor bäst hanteras i lokala förhandlingar eftersom kunskapen hos parterna lokalt är större och de därför bäst har förutsättningar att lokalt hantera tvisten. Medlingsförfarandet har varit framgångsrikt genom kortare handläggning och som resulterat i kortare handläggningstider och mindre risk för retroaktiva hyror.
Vilka kan pröva sina ärenden?
En tvist mellan ett allmännyttigt bostadsföretag och Hyresgästföreningen som ska behandlas i HMK förutsätter att både företaget och organisationen är anslutna till Sveriges Allmännytta respektive Hyresgästföreningen.
Mötesdatum HMK 2023/2024
Datum för årets förhandlingsperiod framgår på www.hyresmarknadskommitten.se under fliken ”Kalendern”.
Var ansöker man?
På HMK-portalen, www.hyresmarknadskommitten.se.
Information för medlemmar, inloggning krävs
Som medlem i Sveriges Allmännytta får du och ditt företag:
- Stöd och service i det dagliga arbetet genom rådgivning, konsultstöd, utbildningar, nätverk, trycksaker och information.
- Goda arbetsförutsättningar genom Sveriges Allmännyttas nationella och internationella omvärldsbevakning, påverkansarbete och branschsamarbeten.