Trots att ambitionerna hos bostadsföretagen är höga och att de flesta hyresgäster följer reglerna, kvarstår frågan: är det möjligt att uppnå de renhetskrav som ställs på avfallsfraktionerna utan att bostadsföretagen måste göra orimliga insatser? Eller måste vi vänja oss vid högre avfallskostnader som en konsekvens av dålig sortering? 

– Det kanske är dags att betrakta nedskräpning och sopslarv ur ett bredare perspektiv och komplettera de ekologiska aspekterna på nedskräpning med frågor kopplade till trygghet och trivsel, säger Patrizia Finessi.  

Avfallsfrågan och nedskräpningen är ämnen som engagerar, men de är också resurskrävande och komplicerade att hantera. Det finns dock flera goda exempel från allmännyttan som visar på vikten av uppföljning. Det räcker inte att enbart informera; att kontinuerligt följa upp arbetet och utvärdera insatser är avgörande. 

Sju konkreta uppmaningar

Förvaltnings AB Framtiden i Göteborg har tillsammans med Göteborgs universitet utvecklat ett handlingsprogram med sju konkreta uppmaningar för att systematisera arbetet med att minska nedskräpningen.  

– Det är inte långsiktigt hållbart att ständigt göra extra insatser för att hålla rent, utan det riskerar till och med att förvärra problemet över tid, menar Lars Bankvall, forsknings- och utvecklingschef på Förvaltnings AB Framtiden. Istället behöver felaktiga beteenden få konsekvenser för att skötsamhetsnormen ska stärkas i våra områden.  

Samordnade åtgärder

Ett annat exempel på framgångsrikt arbete med att minska nedskräpningen finns hos Eidar, Trollhättans Bostadsbolag i kvarteret Guldvingen. Tidigare ägnade Eidars fastighetsvärdar flera timmar per dag åt att städa kring miljöstationerna och forsla bort möbler och skräp från källargångar och trapphus, trots väl utbyggda möjligheter till sortering. Genom ett omtag och ett samarbete mellan kommunikation, yttre miljö och bosocialt ansvariga kunde åtgärderna samordnas.  

Fastighetsvärdarna jobbar nu aktivt med att hjälpa och tillrättavisa hyresgäster med sopsortering. De dokumenterar mängden skräp och varje fredag görs en avstämning med övriga arbetsgruppen. Därefter skickas en trivselrapport med ett enkelt bildspråk, i form av smileys, till hyresgästerna om hur veckan varit. Gradvis såg vi en förbättring vilket innebar att fastighetsvärdarna kunde arbeta med andra uppgifter än avfall, berättar Hasse Skanse, kommunikationschef på Eidar Trollhättans Bostadsbolag. 

Pilotstudie i fyra bolag

Håll Sverige Rent har utvecklat en kostnadsmodell för att beräkna kostnaderna för nedskräpning och felhantering av avfall i bostadsområden. Under 2023 genomförde organisationen en pilotstudie på fyra bostadsbolag, och resultaten visar att kostnaden för att hantera och städa upp nedskräpning i utemiljön är tre gånger högre än kostnaden för det avfall som läggs i papperskorgarna på bostadsgården. 

– Detta visar verkligen behovet av effektiva strategier för att minska nedskräpningen i våra bostadsområden, säger Patrizia Finessi.