Vilka omfattas?

Av relevans för allmännyttiga bostadsbolag är att bolag och bolagskoncerner (även kommunkoncernmoderbolag) omfattas som på balansdagen överskrider gränsvärdena i åtminstone två av följande tre kriterier:

  • Balansomslutning: 280 MSEK
  • Nettoomsättning: 550 MSEK
  • Genomsnittligt antal anställda under räkenskapsåret: 250

Sveriges Allmännytta gör just nu bedömningen att bedömt att ca 65-70  medlemsbolag omfattas direkt eller indirekt. Den stora merparten omfattas indirekt i och med att de är ägda av ett kommunkoncernmoderbolag (”Stadshus AB”) som omfattas.

Förslag på implementering i Sverige kom i juni 2023 genom Nya regler om hållbarhetsredovisning (SOU 2023:35)

Regeringens proposition till riksdagen kom under våren 2024 och beslutas av riksdagen den 29 maj 2024. Den lagstiftning som uppdateras är bla årsredovisningslagen.

Läs mer om direktivet här.

Vad ska rapporteras?

I förvaltningsberättelsen ska det finnas information som behövs för att förstå företagets inverkan på hållbarhetsfrågor och information som behövs för att förstå hur hållbarhetsfrågor påverkar företagets utveckling, resultat och ställning.

Hållbarhetsrapporten i förvaltningsberättelsen ska innehålla den information som behövs för förståelsen av bolagets inverkan på frågor som rör miljö, sociala förhållanden, personal, respekt för mänskliga rättigheter och motverkande av korruption och mutor samt på frågor som uppstår med
anledning av hur bolaget styrs. Rapporten ska också innehålla den information som behövs för förståelsen av hur hållbarhetsfrågor påverkar bolagets utveckling, ställning och resultat. Detta kallas för dubbel materialitet (väsentlighet).

Hållbarhetsrapporten ska innehålla en beskrivning av bolagets affärsmodell och strategi, inbegripet

1. vilka möjligheter som hållbarhetsfrågor ger bolaget,
2. motståndskraften i affärsmodellen och strategin när det gäller de risker för bolaget som är kopplade till hållbarhetsfrågor,
3. hur affärsmodellen och strategin tar hänsyn till berörda parters intressen och bolagets inverkan på hållbarhetsfrågor, och
4. hur strategin har genomförts i de delar bolagets verksamhet inverkar på och påverkas av hållbarhetsfrågor.

Hållbarhetsrapporten ska också innehålla en beskrivning av bolagets planer, inbegripet genomförandeåtgärder och tillhörande finansieringsplaner och investeringsplaner, för att säkerställa att dess affärsmodell och strategi är förenliga med omställningen till en
hållbar ekonomi, begränsningen av den globala uppvärmningen till 1,5 °C i enlighet med Parisavtalet och målet att uppnå klimatneutralitet senast 2050 i enlighet med EU:s gemensamma klimatlag.

Hållbarhetsrapporten ska även innehålla en beskrivning av
1. de tidsbundna mål för hållbarhetsfrågor som har fastställts av bolaget, inbegripet absoluta mål för minskningen av växthusgasutsläpp för åtminstone 2030 och 2050, de framsteg som bolaget har gjort för att uppnå målen och om målen
kopplade till miljöfaktorer är baserade på entydiga vetenskapliga bevis
2. den roll som bolagets ledning har när det gäller hållbarhetsfrågor samt dess tillgång till sådan sakkunskap och kompetens som krävs för att fullgöra denna roll,
3. bolagets policy för hållbarhetsfrågor,
4. incitamentsystem kopplade till hållbarhetsfrågor som gäller för personer i bolagets ledning,
5. det förfarande för tillbörlig aktsamhet som bolaget genomför med avseende på hållbarhetsfrågor,
6. den huvudsakliga negativa inverkan på hållbarhetsfrågor som bolagets verksamhet och dess värdekedja har samt de åtgärder som har vidtagits för att identifiera och övervaka denna inverkan
7. de åtgärder som har vidtagits av bolaget för att förebygga, begränsa, avhjälpa eller sätta stopp för sådan inverkan och resultatet av dessa åtgärder,
8. de huvudsakliga riskerna för bolaget kopplade till hållbarhetsfrågor och hur bolaget hanterar dessa risker, och
9. de indikatorer som är relevanta för den information som avses ovan.

Ovan krav förs in i årsredovisningslagens §12.

Externa revisorer ska granska hållbarhetsrapporten

Det finns krav på extern revision av lagstadgad revisor eller ackrediterad utförare av kvalitetsgranskning av hållbarhetsrapporter. Revisionsföretaget som utför kvalitetsgranskning av hållbarhetsrapportering ska ha minst en nyckelpartner för hållbarhet, som får vara nyckelrevisorn eller en av nyckelrevisorerna.

Direktivet inför en stegvis strategi för att höja säkerhetsnivån i revisionen:

1. bestyrkande med begränsad säkerhet. Vilket innebär att revisorn ska kontrollera att hållbarhetsrapporten lever upp till kraven i direktivet och standarderna

2. bestyrkande med rimlig säkerhet, sex år efter direktivet trätt i kraft. Vilket innebär att även data ska revideras.

Kommissionen ska senast oktober 2026 anta kvalitetsgranskningsstandarder för begränsad säkerhet och senast oktober 2028 anta kvalitetsgranskningsstandarder för rimlig säkerhet.

EU-gemensamma standarder för hållbarhetsrapportering

EU kommissionen har den 31 juli 2023 antagit EU-gemensamma standarder för hållbarhetsrapportering (finns på engelska och svenska). Syftet med standarderna är att en hållbarhetsrapport ska vara begriplig, relevant, verifierbar, jämförbar och framställd på ett korrekt sätt.

De europeiska standarderna för hållbarhetsrapportering (ESRS) är uppdelade i olika kategorier: övergripande principer och krav, miljö, socialt och styrning. Väsentlighetsanalysen avgör hur många de tematiska standarderna och underliggande upplysningarna bolaget behöver rapportera på. I juni 2024 ska kommissionen komma med standarder för små och medelstora börsbolag. Dessa standarder för SME:er är möjliga att använda för alla företag på frivillig basis. Nedanstående bild beskriver strukturen på ESRS.

Krav på rapportering av förenlighet med EU:s ram för hållbara investeringar

Företag som omfattas att kraven på att hållbarhetsrapportera ska även inkludera information om hur och i vilken utsträckning företagets verksamhet kan anses vara miljömässigt hållbara enligt ”taxonomin”. Detta gäller redan för vissa företag från och med 1 januari 2022. För de större företag som omfattas av de nya kraven på hållbarhetsrapportering för helåret 2025 gäller då kravet på rapportering av taxonomiförenlighet. Läs mer här om taxonomin.

Tidslinje för implementering

Överenskommelse mellan parlamentet, rådet och kommissionen i december 2022

  • Trädde i kraft 5 januari 2023 och ska vara infört i svensk lagstiftning 1 juli 2024 (18 månader efter ikraftträdande).
  • Den statliga utredningen om skattetransparens och några redovisningsfrågor (Ju 2021:06) hade i uppgift att lämna förslag på implementering i svensk lagstiftning. Förslaget Nya regler om hållbarhetsredovisning (SOU 2023:35) publicerades 19 juni 2023.
  • Stora företag (som inte är företag av allmänt intresse) ska tillämpa de nya reglerna för redovisningsåret 2025 (dvs årsbokslut som görs våren 2026)

Hantering av Sveriges Allmännytta

Sveriges Allmännytta driver just nu ett program för hållbarhetsrapportering, vilket startade i oktober 2023 och löper till oktober 2024. 37 bolag deltar i programmet, totalt sett är det ca 90 personer som finns med i arbetet.

Frågor om detta arbete kan ställas till Magnus Ulaner, klimat- och hållbarhetsexpert, magnus.ulaner@sverigesallmannytta.se