EU kommissionen föreslår avreglering gällande transparens på hållbarhetsområdet
Den 26 februari lade EU Kommissionen fram sitt förslag vad gäller avregleringen avseende företags transparens på hållbarhetsområdet. Om det beslutas som föreslaget och implementeras i svensk lag på samma sätt, innebär det att alla allmännyttiga bostadsbolag som omfattas direkt och i princip alla allmännyttiga bostadsbolag som omfattas indirekt via kommunkoncernen, inte lägre omfattas. Bostadsbolagen i Stockholm, Göteborg och Linköping omfattas eventuellt fortfarande indirekt i och med att Stockholm Stadshus AB, Göteborg Stadshus AB och Linköping Stadshus AB kan vara tillräckligt stora.
Vad händer nu?
Det är ett förslag från EU Kommissionen. Kommande lagstiftningssteg är avgörande för lagstiftningen kommer ändras. Även om EUs institutioner skulle besluta om dessa ändringar så finns det inget som tvingar ett medlemsland att ändra sina gällande nationella regler för t ex vilka företag som ska rapportera. Vad i förslaget som kommer att genomföras återstår alltså att se. Det hänger först på ministerrådet (som består av ministrar/representanter från respektive medlemslands regeringar) och folkvalda i Europaparlamentet, varav 21st från Sverige, och därefter riksdagsledamöter i Sveriges riksdag.
Så länge Sveriges riksdag inte har ändrat reglerna om hållbarhetsrapportering i årsredovisningslagen så gäller dessa. Vi på Sveriges Allmännytta kommer bevaka kommande steg i lagstiftningsprocessen och informera om vad som händer.
Förslag på huvudsakliga ändringar vad gäller CSRD
- Minskning av omfattningen av rapporterande företag: Rapporteringskraven ska endast gälla stora företag med fler än 1000 anställda (dvs företag som har fler än 1000 anställda och antingen en omsättning över 50 miljoner euro eller en balansomslutning över 25 miljoner euro). Detta innebär att antalet företag som omfattas kommer att minska med cirka 80%. Den nya räckvidden är anpassad till gränsvärdena för Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD).
- ”Värdekedjetak”: För företag som inte längre kommer att omfattas av CSRD (upp till 1 000 anställda) kommer kommissionen genom delegerad akt att anta en frivillig rapporteringsstandard baserad på standarden för små och medelstora företag (VSME) som utvecklats av EFRAG. Den standarden kommer att fungera som en ”sköld” genom att begränsa den information som företag eller banker som omfattas av CSRD kan begära från företag i sina värdekedjor med färre än 1 000 anställda.
- Revidering av de europeiska standarderna för hållbarhetsrapportering (ESRS): Kommissionen kommer att se över den delegerade akten med ESRS, i syfte att avsevärt minska antalet datapunkter, förtydliga bestämmelser som anses otydliga, förbättra överensstämmelsen med annan lagstiftning och minska antalet datapunkter.
- Ingen utveckling av sektorspecifika standarder: tar bort kommissionens befogenhet att anta sektorspecifika standarder.
- Ingen utvecklingen av standard för rimlig säkerhet: tar bort möjligheten för kommissionen att föreslå en övergång från ett krav på begränsad säkerhet till ett krav på rimlig säkerhet.
- Uppskjutande av rapporteringskrav: införandet av rapporteringskraven skjuts upp med två år för stora företag som ännu inte har börjat implementera CSRD och för börsnoterade små och medelstora företag (våg 2 och 3) för att ge medlagstiftarna (Rådet/medlemstaterna och EU parlamentet) tid att komma överens.
EU kommissionen föreslår även ändringar i taxonomin och Corporate Sustainability Due Diligence Directive.
Läs mer här om EU Kommissionens förslag.
Publicerat 2025-02-27