Boverket följer sedan 2011 de allmännyttiga bostadsaktiebolagens värdeöverföringar till kommunerna. I en färsk rapport avseende räkenskapsåret 2023, baserat på uppgifter från 257 bolag som samlats in av länsstyrelserna, framgår följande:

  • 69 procent av bolagen gjorde inte någon värdeöverföring
  • 29 procent gjorde värdeöverföringar med tillåtet belopp
  • 2 procent gjorde värdeöverföringar utöver tillåtet belopp

− Antalet kommuner som låter överskottet stanna kvar i bolagen har ökat. Där gör det nytta genom att bidra till att konsolidera ekonomin och till investeringar i nyproduktion, renovering och till underhåll, säger Jörgen Mark-Nielsen.

Sammanlagt tog kommunerna ut 582 miljoner kronor från de allmännyttiga bostadsaktiebolagen, varav 464 miljoner kronor rymdes inom undantagen från värdeöverföringsbegränsningen (se nedan). Båda beloppen är lägre jämfört med året innan.

Sex otillåtna värdeöverföringar

Bestämmelserna om begränsning av värdeöverföringar finns i allbolagen (även mer om detta nedan). Den tillåtna värdeöverföringen för räkenskapsåret 2023 uppgick till 3,48 procent av det kapital som ägarna kommunerna tillskjutit, dock högst hälften av bolagets resultat.

För räkenskapsåret 2023 hade sex kommuner gjort otillåtna värdeöverföringar. Totalt har cirka tre miljoner kronor överförts utöver vad som är tillåtet, vilket är betydligt mindre än föregående år. En enskild kommun står för två av dessa miljoner.

– Det är väldigt få kommuner som gjort otillåtna värdeöverföringar från sina bostadsaktiebolag. Så gott som alla håller sig inom lagens ramar, konstaterar Jörgen Mark-Nielsen.

– Det tolkar jag som att allbolagens regler om värdeöverföringar har satt sig och respekteras.

Uppgifter ska lämnas varje år

Boverkets rapport om värdeöverföringarna sammanställs varje år utifrån de uppgifter som de allmännyttiga bostadsaktiebolagen lämnar till länsstyrelserna. Rapporten överlämnas därefter till regeringen.

Värdeöverföringsbegränsningarna i allbolagen

Den tillåtna värdeöverföringen motsvarar den genomsnittliga statslåneräntan under räkenskapsåret, med tillägg av en procentenhet, räknat på det kapital som kommunen skjutit till i bolaget som betalning för aktier.

Värdeöverföringarna får dock inte överstiga ett belopp som motsvarar hälften av bolagets resultat för föregående räkenskapsår.

Denna begränsning gäller inte för överföring av nettoöverskott som uppkommit vid avyttring av fastigheter. Sådana värdeöverföringar får dock inte överstiga hälften av nettoöverskottet och ska ha föregåtts av kommunfullmäktiges beslut.

Begränsningen gäller inte heller för överföring av överskott som uppkommit under föregående räkenskapsår om överskottet används för sådana åtgärder inom ramen för kommunens bostadsförsörjningsansvar som främjar integration och social sammanhållning eller som tillgodoser bostadsbehovet för personer för vilka kommunen har ett särskilt ansvar (se även nedan).

Därtill gäller inte begränsningen om värdeöverföringen görs mellan allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolag inom samma koncern.

Det finns ingen sanktion vid otillåten värdeöverföring.

Undantag för sociala åtgärder

Det finns vissa undantag från begränsningsreglerna. Det gäller bland annat om överförda medel används av kommunen till åtgärder som främjar integration och social sammanhållning eller som tillgodoser bostadsbehovet för personer för vilka kommunen har ett särskilt ansvar. Dessa undantag har utnyttjats av 27 kommuner.

För att länsstyrelserna ska kunna bedöma om överföringar är förenliga med undantagen måste kommunerna skicka in underlag som beskriver åtgärderna. Den enskilda kommun som bedömts ha gjort en otillåten värdeöverföring på två miljoner kronor (se ovan) har inte redogjort för hur dessa medel ska användas.

Medel som överförts för att främja integration och social sammanhållning har till stor andel använts för trygghetsskapande åtgärder och åtgärder riktade till barn och ungdomar, inte sällan i samarbete med bostadsbolaget.

Medel som överförts för att tillgodose bostadsbehovet för personer för vilka kommunen har ett särskilt ansvar har exempelvis använts till skyddat boende för kvinnor och till boende för missbrukare och funktionshindrade samt till särskilda boenden för äldre.