Tävlingen vänder sig till alla bostadsbolag som antagit Allmännyttans klimatinitiativ och vill dela med sig av sina erfarenheter. 

– Tävlingen, som nu har blivit tradition, visar gång på gång hur många fantastiska projekt våra medlemmar bedriver, detta är vår chans att lyfta dem och inspirera andra, säger Frida Hansson, projektledare för tävlingen. 

Precis som tidigare år fokuserar tävlingen på energieffektivisering, fossilfrihet, effekttoppar, förnybar energi, klimatkrav på leverantörer, klimatanpassning och klimatsmart boende.  

Två tävlingskategorier 

Tävlingen är indelad i två kategorier för att inkludera företag i alla storlekar. Den första kategorin riktar sig till små och medelstora företag, medan den andra fokuserar på de större företagen. 

– Genom att ha två storlekskategorier jämnar vi ut spelplanen så även våra mindre medlemmar känner sig manade att skicka in bidrag, de större medlemmarna har oftast mer resurser för större projekt och resultat, säger Frida Hansson.  

Initiativet, som är ett gemensamt upprop för att minska utsläppen av växthusgaser, startade hösten 2018. Målet är att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria senast år 2030 och att energianvändningen ska minska med 30 procent. 

Sprida goda exempel 

De 194 deltagande företagen – som tillsammans har drygt 820 000 lägenheter – har kommit olika långt i sitt arbete och angriper utmaningen på olika sätt. Tävlingen är ett sätt att hitta de goda exempel som finns och sedan sprida erfarenheterna till alla andra bolag. 

– Det är roligt att vi under åren har fått in så varierande bidrag, både mindre och enklare projekt som direkt kan implementeras hos andra, men även mer omfattande och resurskrävande som inspirerar till större förändring. Vi behöver båda delar för att ta oss vidare i omställningen, menar Frida Hansson. 

Vinnarna presenteras på den stora klimat- och energikonferensen, som i år arrangeras tillsammans med HFAB i Halmstad den 13–14 november. 

– Vi ser fram emot att läsa in oss på de imponerande och smarta projekten som bedrivs inom era bolag och hoppas att ni tar tillfället i akt att anmäla er till tävlingen. Ni får såklart gärna skicka in mer än ett bidrag, säger Frida Hansson.