Fråga från bostadsbolag:

Socialnämnden har hört av sig och kräver att vi ska återbetala hyra till ett dödsbo som helt saknar medel. Hyran har dragits med autogiro efter det att hyresgästen avlidit (vi hade inte kännedom om dödsfallet vid tidpunkten för dragningen)? Hur bör vi göra?

Juristen svarar:

Tack för en intressant fråga. Enligt socialtjänstlagen finns det möjligheter att få bistånd för exempelvis begravningskostnader om det saknas medel i dödsboet. Utgångspunkten i socialtjänstlagen är att medlen ska beräknas på dödsdagen – varpå eventuella betalningar som sker efter dödsdagen ska räknas av från det biståndsbelopp som dödsboet kan ha rätt till enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen.

Medgivande till autogiro är en form av fullmakt, av praxis framgår det att fullmakter inte faller ”per automatik” när fullmaktsgivaren (i det här fallet den avlidna hyresgästen) dör. Eftersom betalningen har skett enligt giltig fullmakt och ni, i egenskap av hyresvärd, inte har haft kännedom om dödsfallet är min bedömning att det inte föreligger någon skyldighet för er att återbetala beloppet eller någon rättslig grund för dödsboet, om än via socialnämnden, att kräva återbetalning/återvinning av det aktuella beloppet.

Dödsboet har därtill möjlighet att överklaga ett biståndsbeslut om man anser att socialnämnden borde tagit hänsyn till att dragningen skett av misstag och därmed inte borde räknas av från det biståndsbelopp som dödsboet annars skulle ha haft rätt till.