Stefan Björling är ett välkänt namn i den allmännyttiga sfären för de som varit med ett tag. Han var under tolv år ansvarig för frågor kring renovering och teknisk förvaltning på Sveriges Allmännytta (som då hette SABO) – och hade då bland annat hand om tävlingen om årets bästa renoveringsprojekt.

– Det är en ära att nu bli tillfrågad om att delta i den här roliga uppgiften. Inte minst eftersom jag tog fram föregångaren till dagens tävling för nästan 20 år sedan och dessutom har lärt mig massor sedan dess, säger han.

Varför ska man tävla om bästa renovering?

–  Vi vet ju att det finns många dunderbra renoveringar där ute. Det svåra är att hitta dem för att sedan kunna sprida det goda sättet att renovera på. Då blir tävlingen ett utmärkt verktyg för att hitta och nå ut.

Sedan ett knappt år arbetar Stefan Björling som affärschef på allmännyttans inköpsförening HBV.

Vilka perspektiv kommer du att tillföra juryn?

– Med lång erfarenhet från allmännyttan och hållbarhet har jag många perspektiv jag vill påverka. Men det viktigaste jag kommer bevaka är att det är en affärsmässigt gjord renovering, det vill säga att projektet bär sig ekonomiskt.

Kunna skala upp

Han understryker att just möjligheten att kunna skala upp gjorda erfarenheter är viktigt för att tävlingens värde ska vara så högt som möjligt.

Vad är viktigt för dig när du tittar på ett tävlingsbidrag?

– I första hand att man på ett heltäckande sätt har svarat upp mot kriterierna, plus att man i projektet i första hand har de boendes perspektiv.

I år bedöms tävlingsbidragen utifrån 15 kriterier om bland annat gestaltning, nytänkande, hållbarhet, ekonomi och byggprocess (se mer alla kriterier här).

Vikten av miljömärkning

Mellan SABO-åren och HBV var Stefan Björling under fem år affärsområdeschef på Svanen, Nordens officiella miljömärkning för varor och tjänster.

– Miljömärkning är viktigt för att vägleda bolag och konsumenter om en överenskommen hållbar nivå. I dag är det mycket svårt att hitta rätt när du som konsument vill göra ett hållbart konsumentval. Och för leverantörerna kan miljömärkning hjälpa din produktion att nå en hållbar nivå.

Varför ville du återvända till den allmännyttiga sfären?

– Oj, det är så speciellt att jobba inom allmännyttan! Främst skulle jag säga att det är det bjussiga och hjälpande klimatet som råder mellan bolagen och medarbetarna. Mycket kunskap delas mellan företagen och det är en av de viktigaste krafterna som gjort allmännyttan så stark.

Vilken är den viktigaste renoveringsfrågan just nu?

– Det finns många, det är svårt att välja! Men får jag nämna tre så blir det själva renoveringsbehovet eftersom fastighetsbestånden bara blir äldre. Och stambytesfrågan är fortfarande viktig, liksom frågan om hur renoveringarna ska finansieras.

Vad gör man som affärschef på HBV?

– Då får man jobba med de två roligaste sakerna, kunderna och utveckling. Jag har i dag ansvaret för två enheter, den ena är marknads- och kommunikationsenheten och den andra enheten arbetar med utveckla nya och bättre avtal, säger Stefan Björling.

Hela juryn för Allmännyttans bästa renovering 2025

Anna Heide, affärsutvecklingschef, Fastighets AB Trianon
Johan Casselbrant, arkitekt SAR/MSA, chefsarkitekt, Kanozi Arkitekter
Kristina Mjörnell, affärs- och innovationsområdeschef, Rise samt adjungerad professor i byggnadsfysik
Sofia Hansdotter, fastighetsutvecklingsexpert, Sveriges Allmännytta
Stefan Björling,
affärschef, HBV